3 d'abril: Serra de Busa (Solsonès)
Les Cases de Posada - Casa Llobeta- St.Iscle- Grau de l'Areny- Plans de Busa
Temps estimat: 4 hores 5 minuts
Vocal: Eliseu Peidró: tel 933 326 178
Sortida a les 7:30 hores
Foto: el Capolatell (Presó de Busa)
L'excursió comença a les Cases de Posada a 800 metres d'altitud, al costat de les aigües de l'embassament de la Llosa del Cavall, un eixamplament de la vall entre la Vall-llonga i les gorgues del riu Cardener. L'església de Santa Eulàlia de Posada, consagrada l'any 997 conserva les pedres cantoneres i una finestra a l'absidiola nord d'aquell temps. El camí (GR 1) comença a pujar per dintre del bosc i pinedes que ens voltaran tot el dia.
40' – La Creueta (1.030 metres) dona pas a un replà, amb dues cases, Capdevila i Casa Llobeta i l'església de Sant Iscle i Santa Victòria del segle XII (ferros antics a la porta). El camí segueix pujant acostant-se al peu de la cinglera i resseguint-lo fins entrar en una canal, per on puja el camí, la vegetació dissimula la verticalitat de la canal.
60' – Cap del Grau de l'Areny (1.300 metres). Una de les tres portes de la fortalesa natural que és la Serra de Busa. A la guerra contra Napoleó, aquí s'establi una escola d'oficials, una caserna, una escola de trompetes i tambors, un hospital de sang i un camp de presoners. Quan a l'any 1812 es promulgà la Constitució de Cadis, el primer lloc on es proclamà fou a Busa. La instal·lació militar es repetí per les guerres carlines. Fins l'any 1953 no s'eixamplà el pas pel Grau de la Creu, per permetre el pas a vehicles: els pins de Busa, no tocats durant molts anys, eren un gran tresor. Anem cap a l'esquerra, pujant lleugerament per prats entre pinedes.
25' – El Capolat (1.370 metres). Punta més occidental de la muralla de cingleres: la capella por on s'ha passat no fa gaire, és als nostres peus, però tres cents metres més avall. Gran panorama, sobre els Llengots i Bastets i al davant el Lord i les Roques que l'acompanyen. Davant el Capolatell, una agulla separada del cingle, s'hi arriba per una palanca, retirada aquesta era una presó, un illa voltada de res. Es baixa, deixant a la dreta el camí que s'ha seguit per pujar.
25' – La Vila (1.345 metres). Gran masia.
5' – Sant Cristòfol de Busa (1.340 metres) al centre del pla, a les parets hi ha restes de la primera església: uns canvis en el títol de parròquia, feren que els veïns de la Vall d'Ora, pugessin i cremessin l'església. Es retroba el GR i es segueix per la dreta.
10' – El Rial (1.320 metres) l'altre gran casa, al costat i sota un cobert hi ha una font: Bartolina i ca l'Artiller, son més a llevant. Abandonem el GR per una pista en direcció sud, lleugera pujada fins al
20' – Cingle de la Creu (1.360 metres). Comença la baixada.
20' – Coll d'Arques (1.250 metres) poc marcat, sota la Guàrdia, i amb la capella de Sant Jaume: gran panorama al nord. Segueix la baixada per la pista en direcció oest. Fa algunes marrades fins arribar arran de l'embassament a poc més d'un quilòmetre del inici de l'excursió.