Cardó - Creu de Santos (Baix Ebre)13 de desembre del 2009
Total de l’excursió: tres hores i cinquanta minuts (estimació aproximada)
Seguint el nou ascetisme predicat per Santa Teresa, els carmelitans buscaren llocs adients per practicar-lo i entre altres trobaren el "desert" de Cardó (desert d'habitatges, només freqüentat per pastors o llenyataires); així l'any 1605 s'hi fundà el monestir de Sant Hilarió, voltat, com Montserrat d'un estol de capelles i ermites; amb la desamortització del ministre Mendizabal l'any 1835 s'acabà la vida religiosa a Cardó; els edificis del convent, comprats per un particular, es transformaren en un balneari, aprofitat la bondat de les aigües de la vall (amb tot, els frares ja cobraven als pastors per portat el bestiar a curar-se a la font de la Ronya, des de llavors la font de Sant Roc). Durant la Guerra Civil (o incivil) serveix d'hospital pels brigadistes i ara és una planta embotelladora. L'excursió comença davant dels edificis a 500 metres d'altitud. Es segueix l'antic camí de Tivenys (per on pujaven al balneari els malalts, en lliteres sobre mules, fent 7,5 qm. que hi ha en línia recta, convertits en 17 qm de camí.
35’ - Desviació, en una corba tancada del camí (620 metres) s'agafa un corriol marcat a l'esquerra que puja per un bosc esponerós i ben conservat d'alzines, pins i roures, sobre terreny juràssic, on, als trams més margosos és poden trobar fòssils. Poc abans s'ha passat entre les restes de les capelles de Sant Nofre i Sant Jeroni (560 metres) emmarcades per xiprers.
35’ - Font de l'Oliver, al peu d'uns graons. Es deixen dues desviacions a l'esquerra.
25’ - Portal (860 metres) a la carena principal. Han desaparegut els arbres, terreny pelat, una construcció curiosa i s'arriba al cim de la muntanya de Xàquera.
15’ - Creu de Santos (942 metres). Gran panorama. Es torna pel mateix camí. Si a la primera desviació s'agafés per la dreta, es seguiria el Camí dels Monjos, amb fites, però de mal pas per la vegetació invasora, per la carena es traspassaria el portell del Bou, es baixaria a la Font del Teix i pel portell de Cosp i la capella de l'Àngel es tornaria a Cardó. Baixant pel camí d'anada abans d'arribar al balneari, val la pena desviar-se a la dreta on una caseta i una font senyalen el camí per pujar a la capella de Sant Simeó, dita la Columna, en vistosa posició. Com a curiositat, l'any 1890 llogar una habitació en el balneari, amb llit, roba neta i palangana costava 9 rals.
120’ - Cardó (500 metres)